27 grudnia 2014

Sernik z kaszy kuskus z frużeliną wiśniową

Często widuję różne wersje wegańskich serników, chyba najpopularniejszymi są tofurniki i jagielniki. Jednak jeśli zależy Wam na czasie i chcecie przygotować ciasto szybciej to mam dobrą wiadomość! Jest wiele innych składników, z których też można stworzyć prawdziwe cuda.




Sernik z kaszy kuskus z frużeliną wiśniową
Składniki:
(na małą tortownicę - ⌀  20 cm)
  1. Sernik:
    • 200 g kaszy kuskus
    • 400 g naturalnego jogurtu sojowego
    • 70 g wiórków kokosowych
    • 50 g nierafinowanego cukru trzcinowego
    • sok z 1 cytryny
  2. Frużelina wiśniowa:
    • ok. 500 g mrożonych wiśni
    • 2 łyżki mąki ziemniaczanej
    • woda
Przygotowanie:

Ciasto:

Kaszę kuskus zalewamy w misce wrzątkiem ok. 1-2 cm nad poziom kaszy i zostawiamy pod przykryciem na ok. 15 minut (aż kasza dobrze wchłonie całą wodę).

Widelcem mocno i dokładnie mieszamy gotową i lekko przestygniętą kaszę z jogurtem sojowym, wiórkami kokosowymi, cukrem trzcinowym i sokiem z cytryny.

Masę przekładamy do tortownicy wyłożonej papierem do pieczenia i równo rozprowadzamy wilgotną ręką.

Wkładamy do piekarnika rozgrzanego do 175°C i pieczemy przez ok. 50 minut. Przez pierwsze 30 minut piekłam normalnie kontrolując co jakiś czas stopień wypieczenia wierzchu. Gdy ten już był gotowy, przełączyłam na pieczenie od spodu i piekłam jeszcze ok. 20 minut. Pod koniec pieczenia sprawdzałam stopień wypieczenia dotykając wierzchu ciasta. Można był wyczuć, że stało się twardsze i się "ściągnęło".

Po upieczeniu zostawiamy sernik do wystygnięcia w otwartym piekarniku, następnie wyciągamy, ściągamy formę oraz papier do pieczenia i zostawiamy aż dobrze wyschnie.

Frużelina:

Wiśnie rozmrażamy na sicie nad miską (tak żeby nie stracić nic z soku, który puszczą) i drylujemy.

Odlewamy pół szklanki soku i dokładnie rozrabiamy w niej mąkę ziemniaczaną.

W małym garnku podgrzewamy pozostały sok z wiśniami aż do zagotowania a następnie dusimy na małym ogniu pod przykryciem. Cały czas mieszając dodajemy sok z rozrobioną mąką ziemniaczaną (ma to być jednolity płyn). Jeśli frużelina będzie za gęsta dodajemy stopniowo wody i cały czas mieszamy, aż do osiągnięcia pozyskanej konsystencji.

Wykończenie:

Na przestygnięte ciasto z kaszy kuskus wykładamy jeszcze ciepłą frużelinę. Pozwalamy jej ostygnąć a następnie wkładamy do lodówki i tam przechowujemy sernik.


Ten wegański sernik jest dla mnie idealny. A frużelina bez cukru na wierzchu sprawia, że jest taki jak serniki mojej cioci, które pamiętam z dzieciństwa.


Nigdy nie pomyślałabym, że zwykłe jogurtowe ciasto z kaszy kuskus z odrobiną odpowiednich dodatków może stać się czymś tak niesamowitym i zaskakującym w smaku.


Poza walorami smakowymi to ciasto ma jeszcze jedną zaletę. Jest niesamowicie proste w przygotowaniu! Wymaga w zasadzie tylko zalania kaszy wrzątkiem i wymieszania wszystkich składników i przełożeniu ich do piekarnika, a to przecież coś z czym każdy da sobie radę :)


Ciasto wygląda i smakuje tak obłędnie, że powinno zostać gwiazdą na wielu przyjęciach. A jako, że zbliża się sylwester to zdecydowanie powinniście wpisać je na listę deserów do przygotowania ;)


Jeśli frużelina do tej pory kojarzyła wam się (tak jak mi) tylko z  przecukrzoną papką kładzioną na gofry to moja pozytywnie was zaskoczy. Okazuje się, że do zrobienia idealnej frużeliny wystarczą tylko dwa składniki i nie potrzeba już żadnego cukru ani innych dodatków.

8 komentarzy :

  1. jaki wspaniały sernik *_*

    OdpowiedzUsuń
  2. to świetnie się składa, że mam kuskus w zanadrzu - sernik jest fantastyczny! :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wygląda cudnie !! I tak fajnie kolorystycznie komponuje się masa serowa i frużelina :) Musi być pyszny ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. pysznie!! ja często robię muffiny z kuskusu, które są właśnie wyjątkowo delikatne w smaku!:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Sernika z kuskusu to ja jeszcze nie widziałam. Intrygujące :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Robię sobie na nowy rok i zjem całe:D dodam tylko ksylitol i truskawki:)

    OdpowiedzUsuń
  7. wygląda jak sernik nie uwierzyłabym że nie ma w skłądzie sera :) ciekawe jak to smakuje, ale wygląd mniam!

    OdpowiedzUsuń