27 maja 2014

Pieczone pierogi ze szpinakiem i suszonymi pomidorami

Jestem fanką każdego rodzaju pierogów, także tych pieczonych, drożdżowych. Były przepyszne :) ! A dodatek jakże aromatycznych suszonych pomidorów świetnie pasował do szpinaku.




Pieczone pierogi ze szpinakiem i suszonymi pomidorami
Składniki:
(na 4-5 osób)
  1. Ciasto:
    • 20 g drożdży
    • 1 łyżka cukru trzcinowego
    • 1 łyżka mąki pszennej
    • 300 ml wody
    • 275 g mąki pszennej pełnoziarnistej
    • 15 g rozpuszczonego oleju kokosowego
  2. Farsz:
    • 450 g mrożonego szpinaku
    • 150 g suszonych pomidorów
    • 2 ząbki czosnku
    • sos sojowy
    • pieprz ziołowy (ok. 1 łyżeczki)
  3. Sos pieczarkowo-ziołowy
Przygotowanie:
Zaczynamy od zrobienia zaczynu drożdżowego. Do miseczki wkruszamy drożdże, dodajemy łyżkę cukru, łyżkę mąki zalewamy wodą i odstawiamy w ciepłym miejscu pod przykryciem na ok. 25 minut - aż drożdże się spienią. Następnie w misce łączymy mąkę z olejem i zaczynem drożdżowym, dokładnie urabiamy ciasto i ponownie zostawiamy w ciepłym miejscu na ok. 30-40 minut do wyrośnięcia.

W tym czasie możemy przygotować farsz
Pomidory odcedzamy z oleju w którym były i kroimy w kostkę. (Jednak oleju nie wylewamy, ale przelewamy do szczelnie zamykanego słoiczka i chowamy w szafce bo ze względu na swój cudowny zapach może nam on się jeszcze przydać i aż żal go zmarnować :))
Szpinak przekładamy na patelnię i dusimy na małym ogniu przez ok. 10-15 minut - aż się całkowicie nie roztopi. Wtedy dodajemy 2 rozdrobnione (lub przeciśnięte przez praskę) ząbki czosnku, odrobinę sosu sojowego, pieprz ziołowy i dokładnie mieszamy. Dodajemy pokrojone pomidory, mieszamy i dusimy na małym ogniu aż nie odparujemy nadmiaru wody ze szpinaku, gdy tak się stanie ściągamy farsz z ognia.

Ciasto rozwałkowujemy na stolnicy i wycinamy z niego krążki. Na środek każdego z krążków nakładamy łyżeczką nie za dużą porcję farszu i sklejamy tak jak normalnego pieroga. Gotowe pierogi układamy na blasze wyłożonej papierem do pieczenia.

Piekarnik rozgrzewamy do 175°C i pieczemy pierogi przez ok. 20 minut - aż się ładnie zarumienią.



Podajemy z ulubionymi warzywami i ciepłym sosem pieczarkowo-ziołowym.

17 komentarzy :

  1. Świetny farsz :) Zapraszam Cię z tym przepisem do mojej akcji "Czas na szpinak 4", jeśli oczywiście masz ochotę dołączyć :) Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. te pieczone pierogi bez wątpienia znajdą się w moim piekarniku! przepyszny pomysł - uwielbiam szpinak w połączeniu z suszonymi pomidorami :)

    OdpowiedzUsuń
  3. hej, czy muszę używać mąki pełnoziarnistej? mam tylko zwykłą a jestem na opcji economy ;) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hej, bez problemu możesz użyć zwykłej mąki :)
      Ja wybrałam pełnoziarnistą bo tylko taką kupuję, ale wersja "ekonomiczna" też wyjdzie pyszna ;)

      Usuń
  4. Wyglądają smakowicie. nie mam oleju kokosowego :(

    OdpowiedzUsuń
  5. Ile wychodzi tutaj pierożków ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie już nie pamiętam ale wydaje mi się, że ok. 40.

      Usuń
    2. A na jaką grubość rozwałkowac ciasto?

      Usuń
    3. Ja rozwałkowywałam trochę grubiej niż na zwykłe pierogi czyli ok 3-5 mm :)

      Usuń
    4. A jakie sałatki do nich polecisz? Z jaką sałatką Ty je podałas? Ja nie mam pomysłów :(

      Usuń
    5. Ja podałam z kupną sałatką - warzywa w zalewie, którą uwielbiam (coś w tym stylu: http://www.rolnik.pl/zdjeciajpg/NOWE/Salatka_grecka_900ml%20kopia.jpg)

      Ale można też zrobić np. taką surówkę: http://elf-w-kuchni.blogspot.com/2014/09/surowka-z-bobem-i-rzodkiewka.html :)

      Usuń
  6. A czym wykrawałaś farsz ?

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie farsz a ciasto ?

    OdpowiedzUsuń
  8. A można użyć maki z cieciorki lub innej bezglutenowej ? Jakie proporcje?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety nie wiem, bo nigdy ich w ten sposób nie robiłam

      Usuń